Rekordot döntött a román divatpiac 2018-ban
Habár Románia az Európai Unió legszegényebb állama, a divatipar évről évre folyamatosan emelkedik a román emberek egyre növekvő divatéhsége következtében.
H&M, Zara, C&A és a Pepco az 5 milliárd eurós divatpiac fő szereplői.
Az adatok szerint a helyi divat kereskedelem 82%-át külföldi befektetők birtokolják, ezzel szemben a gyártás többsége (61%) helyi vállalkozók kezében van.
A divat iparágban 18880 cég a kereskedelemben és 5670 a termelésben működik, forgalmuk meghaladta 2016-ban a 23 milliárd lejt.
A szektor befektetői csökkentek a 2013-as 25 100-hez képest, de a piaci forgalom csodásan nő, majdnem 5 milliárd lejjel.
A 2016-os elszámolt nettó nyereség majdnem 4-szer olyan gyorsan nőtt mint 2013-ban, amely előrejelzi a növekvő nyereségességet a további esztendőkre is. A teljes iparági profit 1.86 lej volt a 2016-os évben.
A román divatipar (piața de modă) az egyik legjelentősebb foglalkoztató a román gazdaságban, évről évre stabil foglalkoztatottsági létszámmal amely 200.000 körül mozog.
A munkavállalók kétharmada azonban a gyártásban dolgozik, románia jelentős bérmunkát végez a nyugat európai piacokra.
Földrajzi elhelyezkedés szerint a legtöbb cég Bukarestben (864) van, és több mint 1 milliárd lej forgalmat realizál. A második város a toplistán Cluj (227 cég), amelyet követ Neamt (208 cég), Dolj (188 cég), Prahova (183).
Az adatok szerint a legnagyobb kiskereskedelmi szereplő a Hennes & Mauritz 760 millió lej forgalommal 2016-ban. Szorosan követi a Zara Bucuresti SRL (686 millió lej), a Decathlon márka (613 millió lej), a C&A Moda Retail SRL (375 millió lej) és végül, de nem utolsó sorban a Pepco Retail SRL (335 millió lej).
A legjelentősebb gyártó az Alison Hayes SRL 337 miilió lej forgalommal.